This blog has moved to: www.studio-paars.nl

May 17, 2010

Baby dekentjes (of lakentjes)

In mijn familie is kort geleden een tweeling geboren, een jongen en een meisje. Ik wilde graag iets voor ze maken, maar had niet zo veel tijd. Dus werd het dit.

Het idee komt van The Purl Bee, waar ze het 'Swaddling Blankets' noemen, wat volgens mij niet te vertalen valt maar zoveel betekent als 'dekentjes om je baby in te wikkelen' oftewel iets als een omslagdoek. Eigenlijk zijn ze heel simpel, gewoon een effen stofje en een bedrukt stofje op elkaar, met als finishing touch een met de hand geborduurd (nouja geborduurd... gewoon geregen eigenlijk) randje.

Recently there were twins born into my family: a boy and a girl. I wanted to make them a gift but didn't have much time, so I made this.

I got the idea from The Purl Bee, where they call them 'Swaddling Blankets', which is hard to translate into dutch. They are really very simple: a piece of printed fabric stitched onto a solid coloured fabric, with a hand-stitched edge as a finishing touch.



Omdat de moeder geel en groen als kleuren voor de babykamer wilde, heb ik gekozen voor een effen groen stofje voor de achterkant, gele borduurzijde voor het randje en een bedrukt stofje in groentinten. Beide bedrukte stofjes had ik nog liggen, die met de bloemetjes is zelfs nog van mijn oma geweest (ik vind het een superleuk stofje en heb er nog meters van!). Ik had bedacht dat het bloemetjes stofje dan voor het meisje zou zijn en het iets stoerdere streepje voor de jongen.

Because their mom picked yellow and green for the nursery, I chose a solid green fabric for the back, yellow embroidery floss for the edging and some printed fabric in greens. I had both of these laying around (the flowery one even once belonged to my grandmother). The flowery one would be for the girl and the stripey one for the boy.


Wel grappig: toen de ouders het uitpakten zeiden ze allebei: "Oh leuk! Lakentjes!". Ik heb het er maar bij gelaten, en nu zijn ze dus in gebruik als lakentjes in de kinderwagen. Maakt niet uit, als ze er maar plezier van hebben toch?

When the parents openend their gifts they both thought them to be bedsheets. I left it like that, and now they are in use as sheets in the pram. As long as they are being enjoyed, right?

3 comments:

  1. Ik heb dat ook eens gehad, het dekentje werd als boxkleed gebruikt.. heel anders dan ik had bedacht, maar wel leuk.
    Deze dekentjes vind ik echt prachtig, je boft met meters van die bloemetjesstof ;)!

    ReplyDelete
  2. Bedankt allebei!
    Het stofje zit ook in de swap :)

    ReplyDelete