This blog has moved to: www.studio-paars.nl

November 20, 2011

* Attic24 (of Lucy) tas patroon NEDERLANDS

->I'm moving my blog; the new location is Studio Paars
->Mijn blog verhuist; de nieuwe locatie van deze post is Studio Paars - DIY: haak de tas van Lucy (Attic24) met nederlandstalig patroon

+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Sweet Attic24's Lucy kindly gave me permission to post a dutch translation of her gorgeous bag pattern. Here is her original pattern in english. And here you can find some more details on the one I made.

De lieve Lucy van Attic24 was zo vriendelijk om mij toestemming te geven om haar gehaakte tas patroon in het nederlands te vertalen en op mijn blog te plaatsen (thanks Lucy!)

Hier zie je mijn tas, met nog veel meer foto's erbij.
Hier vind je het originele patroon. Ook staan daar foto's bij van alle stappen.
Op Flickr is een groep geinspireerd op haar patronen: hier. Je kan zelf ook je resultaat toevoegen!


Hier komt ie:

crochet Lucy bag by het groene kamertje
crochet Lucy bag, a photo by het groene kamertje on Flickr.

Garen & naald:
Lucy gebruikte Debbie Bliss 'Merino Aran' en naald 4 mm.
Ik gebruikte Saskia van de Wibra (100% acryl) en naald 4,5 mm.

Begin:
Haak 4 lossen en sluit om een ring te maken.

Ronde 1:
Haak uit het midden van de ring 3 lossen (telt als 1 stokje) en daarna nog 10 stokjes. Je hebt nu 11 steken. Hou dezelfde kleur.

Ronde 2:
Je haakt verder door beide lussen van de steek om wat extra stevigheid te krijgen. Haal de draad door een steek en haak dan nog 3 lossen. Haak nu een stokje door diezelfde steek. Haak in alle andere steken ook 2 stokjes. Als je helemaal rond bent haal je draad door de derde losse van de eerste steek en kant je de draad af. Je hebt nu 22 steken.

Ronde 3:
Begin met een nieuwe kleur door een stevige knoop te maken en laat de draadjes zitten om ze later weg te werken. Haal nu de nieuwe draad naar voren door de eerste steek. Haak 3 lossen en dan 1 stokje in dezelfde steek.
* in de volgende steek 1 stokje, daarna 2 stokjes in de volgende *
Herhaal van * tot *.
Als je helemaal rond bent haal je draad door de derde losse van de eerste steek en kant je de draad af.

Ronde 4:
Begin een nieuwe kleur. Haal de draad naar voren door de eerste steek.
Haak 3 losse en dan 1 stokje in dezelfde steek.
* in de volgende 2 steken 1 stokje, daarna 2 stokjes in de volgende *
Herhaal van * tot *.
Als je helemaal rond bent haal je de draad door de derde losse van de eerste steek en kant je de draad af.

Ronde 5:
Begin een nieuwe kleur. Haal de draad naar voren door de eerste steek.
Haak 3 losse en dan 1 stokje in dezelfde steek.
* in de volgende 3 steken 1 stokje, daarna 2 stokjes in de volgende *
Herhaal van * tot *.
Als je helemaal rond bent haal je de draad door de derde losse van de eerste steek en kant je de draad af.

Ronde 6:
Begin een nieuwe kleur. Haal de draad naar voren door de eerste steek.
Haak 3 losse en dan 1 stokje in dezelfde steek.
* in de volgende 4 steken 1 stokje, daarna 2 stokjes in de volgende *
Herhaal van * tot *.
Als je helemaal rond bent haal je de draad door de derde losse van de eerste steek en kant je de draad af.

Ronde 7:
Begin een nieuwe kleur. Haal de draad naar voren door de eerste steek.
Haak 3 losse en dan 1 stokje in dezelfde steek.
* in de volgende 5 steken 1 stokje, daarna 2 stokjes in de volgende *
Herhaal van * tot *.
Als je helemaal rond bent haal je de draad door de derde losse van de eerste steek en kant je de draad af.

En zo verder. Elke ronde komt er 1 steek extra tussen de steken met 2 stokjes.
Als het goed is ontstaat er een vrij platte cirkel.
Het originele patroon heeft 14 van deze vermeerderingstoeren, dus dan zitten er in de laatste toer 12 enkele stokjes tussen de 2-stokjes clusters.

Maak de cirkel zo groot als je wilt. Ga dan verder met stokjes haken zonder nog te vermeerderen. De tas gaat daarmee de hoogte in en krijgt zijn vorm.
Het originele patroon heeft 24 van deze niet-meerderende toeren.

Als hij zo groot is als je hem hebben wilt kun je er een sierrandje aan maken. Het originele patroon heeft het volgende schulprandje: begin met een nieuwe kleur zoals boven beschreven. Haal de draad naar voren.
Sla 2 steken over. Haak 7 stokjes in de volgende steek. Sla weer 2 steken over. *Haak een losse in de volgende steek. Sla weer 2 steken over.* Haak weer 7 stokjes in de volgende steek.
Haak zo verder tot de cirkel rond is. Eindig met een losse in de eerste steek en kant af.

Draagbanden:
In het originele patroon zijn ze 64 cm lang (ongeveer 95 steken) maar je kunt ze zo lang maken als je zelf wilt. Ze zijn gehaakt met vasten voor de stevigheid.
Maak een ketting van lossen zo lang als je de banden wilt hebben. Haak in de tweede losse een vaste. Haak vasten tot het eind van de ketting. Haak nu met een nieuwe kleur 2 lossen en daarna weer vasten tot het eind. Maak zoveel toeren als je wilt (het origineel was 7 toeren en 3 cm breed).
Herhaal voor de tweede band.

Plaats de banden gelijk, met bijvoorbeeld 4 'schulpjes' tussen elke band. Naai ze stevig vast. Het hoeft niet mooi, je kunt ze later verfraaien met bijvoorbeeld bloemetjes.


Als er interesse voor is kan ik aan Lucy vragen of ik ook het bloemetjes patroon in het nederlands mag vertalen? Ik hoor het wel van jullie.
Ook voor vragen of onjuistheden: reageer op dit bericht!
Veel plezier met haken :)

*Er zat een foutje in het patroon! Ik had iets over het hoofd gezien... Nu hersteld op 8/7/14*

6 comments:

  1. oh wat een gave tas en de handleiding is redelijk duidelijk voor mij, tja ben immers pas een paar dagen aan de haak hihi, maar of ik me hier al aan kan wagen das de vraag, wie weet binnenkort!

    ReplyDelete
  2. Hij is mooi geworden. Ik ben ook fan van Lucy. In het nederlands vertaald is een stuk makkelijker. Bedankt daarvoor!!

    ReplyDelete
  3. Lucy heeft mij ook aangeraakt met het haakvirus. Ik doe niets ander meer bijna. Dus ja.. een nederlandse vertaling van de tas (die ik ook op mijn to-do-list heb staan) lijkt mij reuze handig. Al kom ik met het lijstje haaktermen (zie links op mijn blog) ook al een heel aardig eindje.
    groet Mirjam

    ReplyDelete
  4. Lawn clothes are a must, and every girl needs her own cloth cabinet. They will give a girl an extraordinary impression, but will make you and your feet very comfortable

    ReplyDelete
  5. Sale Summer Lawn collection stitched dresses. Buy Online designer Lawn suits with wide range of colors and designs.

    ReplyDelete
  6. Enhance clothing organization for your child with creativity: closet dividers, shoe racks, drawer organizers, hanging storage, open shelving, color-coded hangers, vacuum-seal bags, labeling, multi-purpose furniture, and under-bed storage. These solutions ensure a neat and accessible clothing collection.Kids Clothing

    ReplyDelete