This blog has moved to: www.studio-paars.nl

June 3, 2010

* Patchwork diaper bag

->I'm moving my blog; the new location of this post is Studio Paars - Patchwork diaper bag
->Mijn blog verhuist; de nieuwe locatie van deze post is Studio Paars - Patchwork luiertas

+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

A few years ago I bought a pattern for a patchworked diaper bag from Miss Little. The pink one was her example, the green one is the one I ended up sewing while pregnant with Little Brother. The pattern is very lovely, though a bit confusing, and I did freak out a bit at the end and asked my mum to finish it for me. I like the result though, I love that it's made with mostly vintage fabrics (I just had to order the one with the turtles online: how cute is it!) and a combined effort from my mum & me :)




Een paar jaar geleden had ik bij Miss Little een patroon gekocht voor een luiertas zoals deze:



Het leek me erg leuk om te maken als kraamcadeau voor iemand. Maar het is er nooit van gekomen en het patroon is blijven liggen, totdat ik zelf in verwachting bleek van onze tweede.

Ik koos groen als de kleur voor deze baby. In de babykamer wilde ik eerst patchwork behang, zoals hier, maar dan in allerlei groentinten:



Jammer genoeg is de babykamer daarvoor veel te klein, dus ik moest iets anders bedenken. Het werd uiteindelijk wit geschilderd met 1 muur felgroen. Maar ik moest en zou toch iets van patchwork hebben dus besloot ik deze tas voor mezelf te maken.

Ik moet zeggen dat het best tegenviel. Het patchworken is niet moeilijk, maar om het allemaal mooi en netjes te krijgen is een hele kunst. En het patroon werkt ook niet echt mee; ik vind het nog steeds een superleuke tas, maar het patroon was af en toe niet duidelijk en soms gewoon onnodig ingewikkeld. Zo maak je eerst een soort lus van de bovenkant, onderkant en zijkanten, en daarna zet je de voorkant en de achterkant daar in. Dat lukte dus voor geen meter, mede doordat ik niet alles precies tot op de centimeter nauwkeurig had geknipt, wat natuurlijk dus wel had gemoeten...
Maar ik merk toch dat eeen patroon volgen niet mijn sterkste kant is. Ik maak veel liever iets naar mijn eigen idee.

Het eindresultaat was dat ik, heel erg zwanger en in blinde paniek (zucht) mijn moeder belde en bijna in tranen (... diepe zucht...) vroeg of zij het alsjeblieft wilde uitzoeken en afmaken WANT HET MOEST OP TIJD AHAHAAAFFF! (alsof je ook echt geen dag kan zonder een luiertas...) Maar ze heeft het gedaan. Resultaat:


Ik heb dus zelf al het patchworken gedaan (behalve het losse verschoondeel) en de zakken en ritsen enzo, en mijn moeder heeft het verder in elkaar gezet en helemaal afgewerkt, en het hele verschoondeel gemaakt. (Wat ik wel een grappig detail vind: haar patchwork heeft een regelmatig patroon terwijl dat van mij helemaal willekeurig is.)



Hij is zeker niet perfect geworden, en ik ben erg blij dat ik 'm niet als cadeau voor iemand heb gemaakt, maar ik ben er toch best blij mee, voor een eerste keer patchworken. Ik gebruik hem veel, het is een lekker praktisch modelletje en ik vond het erg leuk om eens te doen. Op naar het volgende patchwork project :) Maar dan wel mijn eigen model ;)


5 comments:

  1. oooh, die kleurtjes, wauw! Mooie tas geworden!

    ReplyDelete
  2. Jeetje, wat knap!!! Ik zou dat echt niet kunnen en het al veel eerder hebben opgegeven! Hij is echt prachtig geworden en leuk toch dat jullie er samen aan gewerkt hebben?! ;-)

    ReplyDelete
  3. Wat een ontzettend leuke tas zeg! Hij is echt erg mooi geworden.

    ReplyDelete
  4. Hele mooie tas. zou je me het patroon eens kunnen bezorgen, ik zou er een willen maken voor mijn vriendin die in januari moet bevallen.
    Mijn naam is Evelyne Jacobs en mail adres
    info@detuinman.be

    ReplyDelete
  5. Als je het patroon wilt hebben, kan je het kopen via de link in bovestaand bericht. Het is niet mijn patroon dus kan ik het ook niet weggeven.

    ReplyDelete