This blog has moved to: www.studio-paars.nl

November 21, 2008

Breien met plastic tasjes


Ik liep al een tijdje met het idee rond om "iets" te doen met oude plastic tasjes, toen ik al googelend iets tegenkwam over breien met plastic tasjes. Dat leek me wel een leuk idee (en groen!) dus ik ging verder zoeken.


Het bleek dat er eigenlijk twee verschillende manieren zijn om een plastic tasje te veranderen in breigaren: de eerste is om een tas als een appel te "schillen", zo dat je in een spiraalvorm knipt van onder naar boven, en zo een lange draad krijgt. De tweede manier is om je tasje in de lengte op te vouwen, dan horizontaal in stroken te knippen zó dat je allemaal cirkels krijgt, en die cirkels lus je eenvoudig aan elkaar (kijk hier voor een duidelijkere uitleg).


Ik heb gekozen voor de tweede optie. Omdat je je draad dan net zo lang kan maken als je wilt (en ook omdat ik niet zo netjes knip...). Eigenlijk is het effect van deze techniek het mooist als je alleen de wat dunnere ("kraak") tasjes gebruikt, maar ik heb van alles door elkaar gebruikt. Het is dan ook een probeersel.


Uiteindelijk is het een wasknijpertas geworden. Omdat ik er 1 nodig had, maar ook omdat het plastic materiaal weerbestendig is: deze heeft sinds de zomer buiten gehangen en is hooguit wat verkeurd op een paar plaatsen. Als ik hem van stof had gemaakt had er vast schimmel in gezeten...
Perfect is ie niet (hij is eigenlijk veel te groot) maar ik ben best tevreden met het resultaat. Ik weet in elk geval wat ik volgende keer niet moet doen!

No comments:

Post a Comment